Historisch Genootschap Waddinxveen

A. Zwamborn

Aart Zwamborn slaat 1e paal cirkelflat II aan de Zuidplaslaan

Met 61 jaar had Aart tropenjaren achter de rug. Als ambtenaar van Openbare Werken was hij toen, door het snelgroeiende Waddinxveen, bijzonder veel van huis. Aart was ’s avonds vaak weg voor zijn werk, bijv. door vergaderingen over de gemeentelijke reiniging. Hij was een soort verbindingsman met Gouda en met Alphen (samenwerking/afstemming).
Ook de andere ambtenaren werkten heel hard, ‘ze hadden hart voor hun winkeltje’.
Er was onderling veel vertrouwen. Door de saamhorigheid met de collega’s en de samenwerking met het college van B en W is er veel bereikt. Als er iets was, meldde Aart dat bij het College en werd er een oplossing gezocht.

Aart is op 1-1-‘87 met de vut gegaan. Voor elk jaar dat je eerder stopte, kreeg je 5 % van je jaarsalaris, want de vut was bedoeld om jongere mensen aan het werk te helpen: Aart kreeg 5 x4 jaar is 20 % van zijn jaarsalaris. Dat was een groot bedrag, wat Aart heeft besteed aan een boot.
Bij de brandweer was hij al eerder weg. Hij was heel vaak van huis, o.a. ook door de Vrijwillige Brandweer. Met de brandweer is hij gestopt toen zijn oudste dochter ging trouwen (hij wilde meer thuis zijn).
Hij heeft daarna nog wel 10 jaar een adviesbureautje gehad, waar de gemeente gebruik van heeft gemaakt.
Aart ging bijv. naar bedrijven in Delft en de Achterhoek ivm grondverkoop of om bedrijven te interesseren voor Coenecoop. De dochter van Aart heeft hem in die tijd geholpen om stukken uit te werken.

Aart vind dat hij een heel mooie tijd heeft gehad bij de gemeente Waddinxveen en dat hij nog steeds een heel mooi leven heeft. Aart heeft hele bijzondere dingen meegemaakt en aan besturen was er geen gebrek. Ook met Rijkswaterstaat en met de Provinciale Waterstaat heeft hij heel goed kunnen samenwerken er waren goede connecties en goede ideeën.
We hebben ook geld verdiend bij de aanleg van de Beyerincklaan, een prachtige weg. Deze werd naast de Tweede Bloksweg aangelegd, tot dan toe de weg naar Rotterdam en Den Haag. Wij hebben hem niet zelf ontworpen, dat heeft een apart bureau gedaan, maar we hielden toezicht want we waren opdrachtgever. De Provincie subsidieerde de weg met veel geld, wel 90%. Er waren heel goede contacten met degene die daar bij de provincie over ging. Op het moment dat de weg geopend moest worden was door commissaris van de Koningin Klaasesz, was de hoofdingenieur van het Provinciehuis erbij, die de mooie weg bewonderde, maar het jammer vond dat de bomen op 2 m van de weg stonden want ze hoorden op 3 m van de weg te staan. Oorspronkelijk was dat inderdaad zo, maar Aart had een deal gemaakt met de financiële man van provincie. Aart zou de bomen verplaatsen, als de provincie de verlichting langs de Tweede Bloksweg betaalde binnen het subsidieverhaal, want die wilden ze eerst niet betalen.. En zo kregen we de verlichting langs de oude Tweede Bloksweg erbij!

Rentewinst. Met Rijkswaterstaat heeft Aart ook een goede deal gemaakt. De nieuw aan te leggen A3 van Rotterdam naar Amsterdam zou door het zuidelijke puntje van Waddinxveen lopen. Het industriegebiedje bij de Mercuriusweg t.n.v. de katholieke kerk zou worden doorsneden. Aart zei geen bezwaar te maken, maar de grond was al bouwrijp gemaakt, dus de grond moest aangekocht worden voor f 40,-. per m2. ( normaal was die f 6,- a f7,- p. m2.) Aart z’n voorwaarde was dat wanneer de weg niet doorging, Waddinxveen de grond terug wilde hebben voor dezelfde prijs. Ook dat is 10 jaar later zo gebeurd! De A3 ging niet door. Intussen zou de grondprijs door de toenmalige stijging misschien wel zo’n f 100,- p. m2. zijn geweest, dus dat bracht goed geld op, maar dat was gewoon ‘lekker bezig zijn’.

Er zijn meer plannen niet doorgegaan, zoals een Zoetwaterkanaal, wat de Waterschappen wilden maken vanaf de randmeren dwars door de Zuidplas naar ‘t Westland (zoetwatervoorziening tegen de verzilting). Aart had een voorwaarde. Zijn voorstel was om het gedeeltelijk ondergronds te maken, in ieder geval tot de spoorlijn. Dat was rond. In de Zuidplas mocht het kanaal wel van hem open, maar dan met dijkjes eromheen uitgevoerd worden, t.h.v. de huidige wijk Zuidplas. Dat kanaal is overigens niet uitgevoerd en later is die grond weer uitgegeven voor huizenbouw van de huidige wijk Zuidplas.
(Een van de zonen van Aart, Peter, heeft daar zijn afstudeerscriptie (studie weg- en waterbouw)erover geschreven

Wat betreft het Grondbedrijf vertelt Aart, dat toen hij in Waddinxveen kwam werken, de oostkant van het Kon. Wilhelminaplein al bestond. Een ontwikkelaar wilde de westkant bouwen, maar hij vond de grondprijs van de gemeente te hoog. Burgemeester Van der Hooft haalde Aart erbij, die de ontwikkelaar vertelde dat de prijs van de grond goed berekend was en dat de winkeliers die daar wilden starten, allemaal al bekend waren, dus er was geen risico voor de ontwikkelaar. De grondprijs bleef daarom hetzelfde, maar per winkel ging er toen f 5000,- aan risico af, waardoor de bouw van de winkels kon starten. (o.a. van der Linde).


Cultuurhistorie van de Parel aan de Gouwe