De spoorlijn tussen Gouda en Alphen aan den Rijn is sinds 1934 in gebruik. Vooral de gemeente Boskoop heeft zich ingespannen voor de aanleg van ervan, i.v.m. het transport van producten van de Boskoopse sierteelt. Waddinxveen probeerde de lijn tegen te houden, omdat men hier meer verwachtte van vervoer per vrachtwagen en auto. Ondanks extra kosten veroorzaakt door de slechte bodemgesteldheid alhier (veen, heel slap veen) werd de lijn aangelegd. Al meteen was de verbinding een succes, voor zowel goederen- als personenvervoer.
Na de oorlog werd de lijn steeds drukker en nu was het Waddinxveen, dat voor uitbreiding pleitte. Door de aanleg van Groenswaard en andere wijken in het noorden van de gemeente nam het forenzenverkeer enorm toe. En zo kreeg Waddinxveen zijn tweede station.
Inmiddels dient de lijn alleen nog voor passagiersvervoer, het goederentransport is in 1984 opgeheven. De vroegere uursdienst, in 1970 uitgebreid tot een halfuursdienst, is in 2017 opgewaardeerd tot een kwartiersdienst.