Historisch Genootschap Waddinxveen

Vertelbank 11: Coenecoop (direct over de brug tegenover de Apollolaan, links beneden op het dijkje)

Rechtsonder

Van Leeuwen

Het verhaal van de Firma Van Leeuwen begint in 1932 op de boerderij Plashoeve aan de Plasweg 16 in Waddinxveen. De familie Van Leeuwen had een gemengd boerenbedrijf en bracht zelf producten naar de lokale veiling. Ze deed dit ook voor andere boeren. Na de oorlog waren de broers Jacob en Piet van Leeuwen er als eerste bij om kolen te verhandelen. Met boten werden de kolen aangevoerd  in de Rotterdamse haven, en per spoor aangevoerd naar Waddinxveen. Het bedrijf Van Leeuwen bloeide in de jaren vijftig op als brandstoffenleverancier: kolen voor de particulier maar ook voor de verwarming van bijv. kerken, scholen en bedrijven.

Kolenhandel was arbeidsintensief en zwaar werk. Alles werd in bulk aangevoerd en een groot deel van de afzet ging in zakken naar de afnemers. De inhoud was een mud, honderd liter. De jute zakken met een half mud kolen wogen ongeveer 35 kilo. Alles werd met de hand gelost en geladen. Wout den Boer, de pleegzoon van Jacob van Leeuwen, kwam in 1959 terug uit Canada en heeft zijn eerste jaren als kolenboer gewerkt.

In de jaren 60 kwam het aardgas. Van Leeuwen had zich inmiddels tot een respectabele handelaar in brandstoffen voor de tuinbouw en wegtransport ontwikkeld, maar de particuliere gebruiker was niet vergeten. Er werd met name in de buitengebieden veel huisbrandolie en petroleum geleverd voor allerlei doeleinden. Het hoogtepunt was de strenge winter van 1963, waar alle middelen ingezet werden om ook de tuinderijen van stookolie te voorzien. Maar zoals gezegd, het aardgas kwam. Het werd in die tijd nog beschouwd als een schone brandstof, het transport gebeurde via een leidingnet. Veel gebruikers keerden kolen, huisbrand- en stookolie de rug toe.

Daarmee kwam het florerende bedrijf begin jaren 70 voor een keuze te staan. Inmiddels was Jaap van Leeuwen, zoon van Piet ook in het bedrijf werkzaam. De brandstoffenhandel richtte zich voornamelijk op wegtransport en benzinestations. Het boerenbedrijf aan de Plasweg werd ook nog voortgezet op  kleine schaal. Maar het werd weer tijd voor verandering, Wout en Jaap wilden graag in de automobielen, dat was dé toekomst. Het werd het relatief nieuwe personenwagenmerk Toyota, en MAN diesel en Saviem bedrijfswagens. In november 1972 werden deze dealerschappen ook weer aan de Plasweg gestart. Een nieuwe “agrarische” bedrijfshal van duizend vierkante meter was het onderkomen. De klanten hadden de beide jonge ondernemers al, een grote kring van  particuliere en zakelijke afnemers. En zo transformeerde het bedrijf van Leeuwen naar een mobiliteitsbedrijf.

De bedrijven groeiden, in 1973 werd er een Toyota vestiging geopend in Gouda aan de Lange Tiendeweg. Na enkele jaren werd het oude Fiat Huiden pand aan de Blekerssingel betrokken. Er kwam een zelfbedieningstankstation aan de Plasweg, in de jaren 80 uitgebreid met een caravancentrum aan de Plasweg. Turbulente tijden ook, de oliecrisis van 1973, autoloze zondagen. De oliecrisis van 1979 leidt de economische terugval begin jaren 80 in. Echter worden de dealerschappen voor Toyota en MAN doorslaggevend voor het ontstaan van de huidige, nog steeds bestaande bedrijven. De groei en vraag naar mobiliteit, de uitbreiding van de gemeente Waddinxveen met de wijk Zuidplas waren aanleiding de bedrijven te verhuizen. Eerst werd in 1995 op initiatief van beide families de werkzaamheden gescheiden. Jaap van Leeuwen ging zelfstandig het MAN dealerschap en de brandstoffenhandel voortzetten, Wout den Boer verkocht zijn aandeel van het bedrijf, zijnde Toyota en de schade activiteiten aan zijn zoons Rob en Ewoud. In 1998 resp. 1999 verdwenen de bedrijven van de Plasweg naar de bedrijventerreinen Doelwijk resp. Coenecoop in Waddinxveen. Van Leeuwen Truckservice met vestigingen in Waddinxveen, Ridderkerk en Maasdijk wordt nu geleid door Pieter van Leeuwen, zoon van Jaap. Van Leeuwen Autocenter in Waddinxveen door Rob den Boer.


Cultuurhistorie van de Parel aan de Gouwe